Nordberg Tennisklubb 75 år

«…være til beste for Sogn havebys beboere»

ARTIKKEL FRA FØR OG NÅ 2012
Klubbens anlegg i dag. Klubbhuset er tegnet av arkitekt mnal Arne Eide, 1983.

Nordberg var langt på landet i 1937. Strøket bar preg av et nybyggerstrøk, hvor alle var opptatt av å skape trivsel og godt miljø.

Av Erik S. Johnsen, Helge Rindal og Hans Erik Lie

Noen av de nye hadde vært borte i tennis tidligere og hadde også hørt om planene på Berg. Dette måtte vi også ha! Den ivrigste i dette arbeidet var Hans N. Hauge med gode kontakter mot Akersbanene, Aker kommunes eiendomsselskap. Det var stor interesse for prosjektet i lokalmiljøet, og 24. februar 1937 ble det avholdt stiftelsesmøte hos H.P. Jarnæss i Kongleveien. Hauge ble valgt til formann, og han fikk med seg mange voksne entusiaster i det første styret.

Grunneier Akersbanene stilte tomt til disposisjon for en rimelig leie. Det ble tidlig en diskusjon om klubben ikke heller burde eie. Flere var redde for en høy tomtepris, men det var gode argumenter for at man stod sterkere som selveier. I 1938 ble det bestemt å kjøpe 4888 m² til en pris av kr 11 222,– eller nærmere 330 000 kr i dagens penger. Akersbanene hadde rett til gjenkjøp til kr 2,50 per m², men også da plikt til å skaffe klubben en ny tomt.

AndelsobligasjonFinansieringen var en utfordring, men styret lyktes med å «selge» et obligasjonslån til distriktets beboere for 10 000 kr, eller 304 000 2012-penger. Lånet var på mange måter en gave til klubben og ingen kan huske at det noen gang ble tilbakebetalt, men det ga obligasjonseierne visse rettigheter som lavere kontingent og ingen innmeldingsavgift.

Aker kommune ved Akersbanene var opptatt av den miljøskapende effekten av et slikt anlegg, og fikk den i overskriften siterte setning med i skjøtet.

I skjøtet finner vi også en del interessante paragrafer. Bl.a. skal det ikke drives noen virksomhet «som kan genere naboer ved røk, larm og lukt». Videre har ikke klubben lov til «husdyrhold».

Banene ble åpnet 20. juni 1937 i regnvær. Tåsen guttemusikkorps spilte, mens det ble spilt oppvisningskamper med erfarne spillere. Dernest slapp medlemmene til. Juniorene først og senere ble det kamp om timene. Noen var ivrigere enn andre – det fortelles at 17. mai 1938 spilte formann Hans H. Hauge hele dagen. Det var flest mosjonsspillere, men noen stjerner hadde vi. Spesielt Aage Lund med sine skrudde venstrehåndsserver var utmerket på den tiden.

En mangeårige pokalkamp mot Berg TK startet alt første året. Det ble spilt på begge klubbenes baner, og før den ebbet ut i 1980-årene var vi oppe i 21 kamper med senior herrer og damer og juniorer i alle størrelser. En hyggelig avslutning på sesongen.

Så kom krigen, og det ble vanskelig med utstyr. Styret ville stenge banene i 1943, men det ble likevel vedtatt fortsatt drift. Tennisbanene ble vurdert som et viktig møtested i lokalmiljøet.

Etter krigen gikk «gründer»-styret av og de unge måtte overta. Helge Rindal blir den første av de unge til å overta. Helge hadde som 12-åring vært tilstede på stiftelsesmøtet og fått tennisen inn med morsmelken. Med et par avbrekk ble Helge sittende som formann i 14 år, bare slått av dagens formann Hans Erik Lie som har sittet i 15 år! I alt har klubben i sine 75 år hatt 17 formenn og -kvinner.

Klubben har vært tilpasningsdyktig til de skiftende krav og behov. I 1962 fikk klubben sitt første klubbhus, noe enkelt i sin utførelse, men det dekket et behov både som garderobe og møtelokale. I forbindelse med helårsbruken av anlegget ble det i 1984 satt opp et flott, arkitekttegnet hus, med møterom, kjøkken, to garderober med toaletter samt tekniske rom for hallen. Det var arkitekt Arne Eide som med mange gode hjelpere var ansvarlig for det flotte huset som står der i dag.

Tennissporten flyttet etter hvert innendørs og i 1971 fikk klubben plasthall over en bane. Den ble i 1984 ble erstattet av en dobbelthall over to baner. I 1995 fikk begge hallbanene fast dekke.

Klubben er i dag en meget veldrevet organisasjon. Medlemstallet har passert 400, økonomien er god og den styres effektivt av et aktivt styre og en daglig leder. Vi kan trygt slå fast at Nordberg Tennisklubb har vært og er «til beste for Sogn havebys beboere».

• Kilder: Nordberg Tennisklubbs arkiv

Kommentar