Ny utgave av FØR OG NÅ

Anders Beer Wilses bilder fra Sognsvann i 1903 er gull verdt for dem som vil granske bakgrunnen. Her er det eneste kjentet fotoet av plassen Stranden.

Fotograf Anders Beer Wilse reiste Norge rundt for å avbilde natur og mennesker. Resultatene av hans ekspedisjon til Sognsvann sommeren 1903 pryder forsiden av årets utgave av Sogn kultur- og historielags årsskrift FØR OG NÅ. Ser man nøyere på bakgrunnen, kan man oppdage for lengst forsvunne plasser.

Årets utgave inneholder også mye annet lokalt stoff:

– Haakon Muus var en av eierne av Store Ullevål gård og er omtalt i Haakon Nielsons bok Kjentfolk og originaler i det gamle Kristiania. Vi bringer artikkelen om «Ullevoldskongen» i årsskriftet, forteller redaktør Hans Andreas Grimelund-Kjelsen. Han forteller videre om et rikholdig nummer:

– Elin Børruds artikkel om utbyggingen av Sogn hageby supplerer innlegget fra fjorårets utgave om den såkalte Solgryten, Kristoffer Langes vinnerbidrag i arkitektkonkurransen. Ellers er mannskorene fra Ullevål Hageby og Bakkehaugen spesielt omtalt i dette nummer. Kildematerialet fra Ullevål mannskor har redaksjonen oppbevart hos seg. Kanskje finnes det etterkommere av ildsjelene i korene som vil gå gjennom arkivmaterialet som vi disponerer, sier redaktøren.

Innholdet i årsskriftet slutter ikke med det, både Nordberg gartneri, Svenskemuren og omtale av områdets falne fra annen verdenskrig er med. Og i tillegg en artikkel om Marcello Haugen, i sin tid en berømthet som naturmedisiner og «synsk», som i mye av mellomkrigstiden bodde i Ullevålsalleen.

FØR OG NÅ distribueres nå til alle medlemmer av historielaget. Er du ikke medlem, er det kanskje på tide å melde seg inn? Ellers kan årsskriftet (og medlemskap) kjøpes her.

Kommentar