Årets FØR OG NÅ er kommet

To Marka-beretninger innleder årets årsskrift fra Sogn kultur- og historielag. Som en oppfølging av medlemsmøtet i mars får vi fortellingen om sportshyttene ved Store Åklungen. Deretter kommer en beskrivelse av den tragiske siste turen til Ivar Formo i romjulen 2006.

Før og nå 2017Etter dette tilløpet setter FØR OG NÅ solid nedslag i vårt område, med blant annet et nærbilde av hus, hager og mennesker i Havnehagan, den dramatiske historien om jordskredet i Nydalen og et reisebrev fra Sognsvannsbanens første måneder høsten 1934.

Og dette er bare noe av innholdet. Totalt 70 sider lokalhistorisk lesestoff er det blitt, og årsskriftet blir distribuert før jul til alle lagets medlemmer. Ikke-medlemmer kan kjøpe bladet for 100 kr, gå til bestillingssiden her.

Variert

– Vi håper at innholdet i årets utgave av FØR OG NÅ faller i smak for leserne, sier redaktør Hans Andreas Grimelund-Kjelsen. Han legger til at redaksjonen som vanlig har prøvd å variere stoffet, både med hensyn til innhold og stedstilknytning.

– Jevnlig har vi artikler fra Nordmarka. Det har vi til hensikt å fortsette med i årene fremover. Marka og dets kulturminner er viktig for vårt historielag og vårt område.

– Ellers har vi hentet et par artikler i dette nummer fra andre bøker og tidsskrifter. Normalt ønsker vi nytt, upublisert materiale, men av og til tror vi det har interesse å trykke innlegg som har spesiell interesse for medlemsmassen. Ivar Formos tragiske bortgang kan være av slik karakter. Ivar Formo vokste jo opp i Havnabakken her hos oss.

Grimelund-Kjelsen forteller at det også er åpnet for et par leserinnlegg i dette nummeret:

– Vi ser gjerne at leserne sender oss bemerkninger til artiklene som presenteres, selv om lesernes besyv først kommer året etter, i neste utgave.

– Noen flere bokanmeldelser enn vanlig har vi også funnet plass til. Redaksjonen hører gjerne fra medlemmene om disse og om innholdet i årsskriftet for øvrig, avslutter redaktøren.

Kommentar