Lokalt og nasjonalt i historielagets årsskrift

Før og nå 2014Historielagets årsskrift FØR OG NÅ for 2014 er nå sendt til alle medlemmer.

Vi har møtt redaktør Hans A. Grimelund-Kjelsen som viser fram en innholdsrik utgave som han håper vil falle i smak hos leserne.

– Historielaget er ikke helt ferdig med 1814-jubileet, forstår vi.

– Nei, og det kan vel være at mange nå er mettet og godt fornøyd med stoff fra 1814-jubileet. Vi syntes likevel var riktig å vektlegge dette dramatiske og viktige år i norsk historie også i FØR OG NÅ. Det er derfor skrevet artikler både om embetsmannen Jonas Collett fra Berg gård og om valgmannsmøtene i Aker i forkant av grunnlovsarbeidet på Eidsvoll, forteller redaktøren.

Hans A. Grimelund-Kjelsen minner om at Jonas Collett som betrodd embetsmann sto sentralt i begivenhetene i 1814. Lokalt må Hans Grimelund d.e., som eide både Grimelund og Nordberg gård frem til 1835, fremheves. Han var altså valgmann sammen med Peder Anker på det første valgmannsmøtet for Aker, eller Aggers Sogn, som ble holdt i Gamle Aker kirke i februar 1814.

– Rikshistorie med lokalt tilsnitt. Men hva med den rene lokalhistorien?

– Naturligvis har vi som vanlig med lokale artikler fra nærområdet, sier Grimelund-Kjelsen. Denne gangen er Bakkehaugen og området syd for Tåsenkrysset ned mot Voldsløkka og Claus Borchs vei viet særlig oppmerksomhet.

For øvrig runder våre nestorer og æresmedlemmer Tor Børsting og Knut Olborg år, og de blir behørig hyllet i to separate artikler.

– Og nå ser dere framover mot en ny utgave?

– Det gjør vi. Og dette er et passende tidspunkt å be medlemmene tenke på om de har en historie eller en idé til en artikkel. Ta kontakt hvis du har noe på hjertet, oppfordrer redaktør Grimelund-Kjelsen.

FØR OG NÅ sendes ut til alle medlemmer av Sogn kultur- og historielag. Ikke-medlemmer kan kjøpe årsskriftet – eller bli medlem – her.