Fra Ullevål til Ullevålseter – og mye midt imellom

For tiende gang kan historielaget presentere årsskriftet FØR OG NÅ. Årsskriftet sendes nå ut til lagets medlemmer, sammen med vårprogrammet 2014.

Før og nå 2013

Aker-ordføreren Hans Grimelund pryder forsiden av historielagets årsskrift 2013.

Redaktør Hans A. Grimelund-Kjelsen er godt fornøyd med et variert innhold:

– Det strekker seg i alle fall langt geografisk: Fra Ullevål hovedgård og John Colletts plass og helt til Ullevålseter!

Et hovedinnlegg i årsskriftet omhandler Ullevål hovedgård med tilhørende park, tempel og oransjeri. Stoffet er tidligere blitt trykket i Hagebybladet, men for mange lesere vil det være ny og interessant lesning.

Ellers er det artikkel om en av de mest sentrale tillitsmenn i Aker på 1800-tallet, ordfører Hans Grimelund på Nordberg gård. Mange har ikke vært klar over hans posisjon i Aker, muligens fordi det ikke er oppkalt noen vei- eller plassnavn etter ham i vårt strøk. Grimelund-navnet er alt benyttet i området Vinderen/Slemdal.

– Historien om Rødbråtbakken er blitt utførlig nedtegnet i årsskriftet, fortsetter redaktøren, som ønsker å følge opp med omtale av andre gater og veier i kommende numre. Lesere oppfordres til å sende innlegg om sin gatehistorie til redaksjonen!

– Jeg vil også tro at artikkelen om Ullevålseter var etterlengtet hos mange. Vi har hentet den fra Maridalens Venner, men Ullevålseter angår jo vårt nedslagsfelt i like stor grad som for Maridalsfolket.

FØR OG NÅ er på vei ut til medlemmene, og ikke-medlemmer kan kjøpe årsskriftet – eller melde seg inn – her.