Grefsen–Bestum-banen var en planlagt forbindelsesbane mellom de vestlige og de østlige jernbanene. Kristiania bystyre vedtok støtte til planen første gang i 1903.
Banen var tenkt for både person- og godstrafikk og skulle følge en trasé fra Storo,
over Akerselva, forbi Voldsløkka (med stasjon), nedenfor Store Ullevål gård,
krysse Blindernveien og Sørkedalsveien mot Tørtberg. Videre skulle banen gå
forbi øvre Skøyen gård og ned til Drammensbanen.
Planen ble vedtatt i Stortinget 1916, og en rekke parseller ble deretter ekspropriert.
Planene ble imidlertid endret flere ganger, bl.a. skulle stadig lengre strekninger legges i tunnel, før de endelig ble oppgitt.
Båndleggingen av arealer til den planlagte jernbanen har ført til et sammenhengende
grøntområde med åpne friområder som Voldsløkka og Friggfeltet. En turvei (Grønn
rute) er opparbeidet i deler av traseen.
Les mer:
- Jernbanen Grefsen-Bestum. Langt liv og stille død på planstadiet
(Leif Thingsrud i Tobias 2/97)